fredag den 19. august 2011

Venstre: Røde bompenge koster dig 18.000 kr.

Hvis de røde kommer til magten, så bliver det dyrt for de københavnske bilister. Står det til Socialdemokraterne og SF bliver der nemlig indført en betalingsring rundt om hovedstaden, så bil-folket skal betale når de kører på arbejde, og igen når de skal hjem. 18.000 kr. kommer det til at koste om året.

Men hvor kommer det tal fra? Det er tilsyneladende et tal Kristian Pihl lorentzen har regnet sig frem til, og han har ikke haft den store lommeregner fremme. Regnestykket er simpelt. Hvis man skal betale 40 kr. hver gang man passerer bommen, bliver det 80 kr. om dagen, og ganget med 225 arbejdsdage på et år, skal bilisten have 18.000 kr. op af lommen.

De Forenede Danske Moterejere (FDM), som mig bekendt ikke hører til de største kritikere af privatbilismen, har ganske vist en noget anden vurdering af prislejet:
Det vil betyde, at det sandsynligvis kommer til at koste 25 kr. pr. passage i myldretiden og 10 kr. i de øvrige dag- og aftentimer, hvis der kommer et regeringsskifte efter et folketingsvalg.
Vi gange op igen og får ca. 11.000 på år i myldretiden eller helt ned til 4.500 hvis man undgår de travleste perioder.

Hvem har så ret? Pointen er at ingen af de to gæt på prisen for at køre gennem byen har særlig stor validitet. Ingen ved hvad det kommer til at koste, fordi der ikke er fremlagt noget konkret forslag endnu. Og når man ikke ved hvad man taler om, så er det som bekendt, rent statistisk set, altid en god trumf at sætte et konkret tal på. Og helst et godt stort et.

Som en lille sidebemærkning er det god skik, når man er ude på at få et tal til at se stort ud, at gange det op med et andet stort tal, som fx. antallet af arbejdsdage på et år. Fyrre kroner for at køre gennem bommen lyder ikke så slemt som 18.000 om året.

Hvis jeg ikke havde min cykel, ville det koste mig 28,5 kr. hver vej at tage bussen. Over et helt år løber det op i 13.000. Set over hele mit arbejdsliv sparer den cykel mig alstå for over en halv million. Hvis alle danskere cyklede, kunne vi således spare et fire-cifret millard-beløb. Ja, man kan bare blive ved med at gange op indtil tallene bliver tilpas store.

4 kommentarer:

  1. Det var den rent matematiske del, og udmærket redegjort, tak for det!

    Men der er også et retorisk fif indblandet. Venstre siger:

    Bompenge vil koste dig/jer 18.000 om året

    Men fra en retorisk vinkel må hele sandheden jo være (uagtet den matematiske sandhed):

    Bompenge vil koste dig/jer 18.000 om året, hvis i fortsat vælger at bil.

    Det ligger jo i ideen om en betalingsring, at man samtidig vil gøre det attraktivt at skifte transportmiddel. Hvis nu man sagde at f.eks. al kollektiv trafik blev gratis (jeg argumenterer ikke herfor, jeg anskueliggør en pointe) - så kunne familien jo lige pludselig spare en masse penge i husholdningsbudgettet.

    Jeg må indrømme at jeg finder Vs påstand underlødig og misvisende. Man kan sagtens være imod en betalingsring uden at manipulere på den facon.

    BTW. Jeg er selv for en betalingsring og fri kollektiv trafik, men det er ikke det jeg ønsker at give udtryk for her.

    SvarSlet
  2. Enig - pointen med en betalingsring er selvfølgelig at ændre danskernes kørselsvaner.

    Socialdemokraterne har i øvrigt nu offentliggjort nogle detaljer om deres planer, og priserne ser ud til at ligge tæt på FDM's forudsigelse.

    http://www.b.dk/politiko/her-er-s-sfs-betalingsring

    SvarSlet
  3. Når S/SF ikke ville fortælle det før i denne uge, havde Venstre vel ligesom ikke andet valg end at give et gæt. Så skyd på dem og ikke Venstre. 11.000 er vist også mange penge for de fleste. Hvis 2 i familien skal over "grænsen" hver dag taler vi om 22,000 kr.pr. familie. Tager vi det løse med når man hurtigt 25,000 for en almindelig familie - altså den helt almindelige familie der ikke vil opleve skattestigninger under S/SF ifølge dem selv :-)

    SvarSlet
  4. Hehe - ja jeg havde helt overset at tallet ganske gratis kunne blive en faktor 2 større, ved at regne ud per FAMILIE per år. :-)

    SvarSlet