tirsdag den 9. august 2011

Netmediernes kamp mod hierarkiet

I et interessant indlæg på b.dk beretter Morten Bay om hvordan moderne Amerikanske medievirksomheder med stor succes omlægger deres struktur fra de traditionelle hierarkier til flade netværk. Og succesen er til at tage at føle på, for eksempel for medievirksomheden Netflix
(...) hvis film-streamingtjeneste nu sidder på næsten 30% af det amerikanske bredbåndsforbrug.
Når jeg ser sådan et overraskende stort tal, bliver jeg selvfølgelig nysgerrig. Kan det virkelig passe at 30% af amerikanernes netværkstraffik består af videofilm fra Netflix? Jeg checker lige den bagvedliggende undersøgelse på Wired.
Netflix accounts for 22.2 percent of all U.S. broadband traffic
Nå - nu er vi nede på 22%, men lidt længere nede fremgår det at
at peak times, Netflix hits 30 percent of all traffic.
Så, ja, Netflix er store - rigtig store, når man ser på virksomhedens andel i amerikanernes netforbrug målt i forbrugt båndbredde. Til min overraskelse, endda større en peer-to-peer fildeling. Til sammenligning står BitTorrent i Europa for 60% af peak trafikken. Flere tal og baggrund kan findes hos Sandine som står bag undersøgelsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar