fredag den 6. januar 2012

Er buspriserne virkelig fordoblet de sidste ti år?

JP og flere andre aviser skriver at de københavnske buspriser er fordoblet under VKO regeringen:
Et nyt svar til Folketingets Transportudvalg viser, at det gennemsnitligt er blevet over dobbelt så dyrt at benytte sig af offentlig transport i hovedstadsområdet i perioden 2001-2011.
En fordobling er som bekendt det samme som en stigning på 100%. Som eksempel på de forøgede priser nævner avisen følgende:
Eksempelvis er prisen på en billet til to zoner steget med hele 85 procent i perioden, ligesom klippekort til to zoner er gået fra at koste 85 kroner til 140 kroner.
En stigning fra 85 til 140 kroner svarer til 65%. Med andre ord: Hvis dette skulle være eksempler på nogle af de største stigninger, så er buspriserne næppe fordoblet under VKO. Så hvad er der galt?

Jeg har ikke fundet frem til det høringssvar avisen henviser til, men en rapport fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd skriver følgende:
De sidste ti år under VK-regeringen er det i gennemsnit blevet dobbelt så dyrt at køre med bus og tog i hovedstadsområdet. Alene i hovedstadsområdet er priserne på den kollektive transport steget med dobbelt så meget, som de generelle forbrugerpriser i samfundet. Overordnet set er priserne på bus og tog i hovedstadsområdet hvert år steget med næsten det dobbelt [sic] under VK-regeringen sammenlignet med under SR-regeringen. 
af økonom Signe Hansen
Her er også flittig brug af ordet "dobbelt" og første sætning bringer samme påstand som JP, nemlig at priserne er fordoblet. Men i næste sætning er det ikke priserne der er fordoblet, men prisernes stigning der er dobbelt så stor som de generelle prisstigninger. Det er absolut ikke det samme. Analysens hovedkonklusion er da også:
De seneste 10 år er priserne på offentlig transport i hovedstadsområdet i gennemsnit steget med over 50 pct., hvilket svarer til 4,3 pct om året i gennemsnit. Det er dobbelt så meget som de generelle prisstigninger på forbrug i samme periode.
Okay - så priserne på offentlig transport er altså "kun" steget med 50% hvilket stemmer bedre overens med JPs eksempler.

Update


Jeg har nu fundet transportministerens svar til transportudvalget, hvoraf det fremgår at. den gennemsnitlige udvikling for alle rejsehjemmel i hovedstadsområdet var på 54 % i perioden 2001 til 2011. Så skulle det vist væreslået fast, at det er hos Ritzau (som var arnestedet for Jyllandspostens artikel) man ikke kan sin procentregning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar