torsdag den 2. februar 2012

DR's Detektor skyder forbi målet i MC spørgsmål

Programmet Detektor på Danmarks Radio, tog for nylig en række udsagn fra "blærerøven" Mads Christensen (MC) under kærlig behandling. MC udtalte sig i radio-programmet "Mads og Monopolet" om risikoen forbundet med at køre motorcykel. Detektor har set nærmere på en række af MC's postulater, og når frem til, at MC tager fejl på en række punkter.
  • Gennemsnitsalderen for en motorcyklist er ca. 45 år og ikke 51 som MC sagde.
  • Kun cirka 25 motorcyklister dør i trafikken hvert år, og ikke 36-40 per år som MC sagde.
  • Kun cirka en fjerdedel af ulykkerne er eneulykker og ikke halvdelen som MC sagde.
  • Kun cirka en fjerdedel af ulykkerne er "svingningsulykker", hvor MC postulerede at halvdelen var venstresvings- eller vigepligtsulykker.
Overordnet set argumenterede MC for at det ikke er specielt farligt at køre på motorcykel, og i den forbindelse er den eneste relevante påstand den, der handler om antallet af dræbte motorcyklister. Og på det punkt tog MC altså fejl på den måde at han overvurderede antallet af trafikdrab.

MC's hovedpåstand fremgår af følgende citater:
- Jeg mener simpelthen, at det er en myte, at det der, det er mere farligt. Det er ikke specielt farligt at køre på motorcykel.
- Det er en myte. Det er ikke farligt at køre på motorcykel.
- Der er mange mange ting der er langt farligere, som vi dagligdags accepterer.
- Jamen tænk på alle de børn der snubler - på cykel. Skulle de så holde op med at cykle?
DR's Detektor udlægger MC's påstand således at den handler om at det ikke er farligere at køre motorcykel end at køre bil. Detektor skriver:
Det er nemlig ifølge "Blærerøven" ikke farligere at køre på motorcykel end at køre i bil.
Her begår Detektor, efter min mening, en fejl. Jeg har genlyttet radioudsendelsen, og jeg vurderer at MC's påstand frem for alt handler om at motorcykler ikke er farligere end meget andet vi dagligt udsætter os selv for. Detektor behandler derfor ikke MC's påstand men derimod en stråmand - en karikeret version af MC's udsagn.


For at undersøge "stråmanden" har DR's Detektor talt med seniorforsker Tove Hels fra Danmarks Tekniske Universitet, som når frem til følgende:
- Der er cirka 40 gange så stor risiko for at komme alvorligt til skade eller blive dræbt per kørt kilometer på motorcykel, end der er i bil.
- Helt præcis bliver 0,14 alvorligt sårede eller dræbt per 10 millioner kørte kilometer, når de tilbagelægges i en personbil, mens hele 6,17 lider samme skæbne, når det foregår på motorcykel.
Motorcyklen er altså tilsyneladende ca. 40 gange farligere end bilen. Men heller ikke dette argument er efter min mening helt korrekt. Jeg tvivler ikke på at 40 gange flere motorcyklister kommer alvorligt til skade per kørt kilometer sammenlignet med bilisterne - men en del af den statistik vil kunne forklares ved at motorcyklister måske kører mere risikobetonet. Lidt karikeret risikerer man at sammenligne en flok rolige bilister med en flok vilde motorcyklister - den "rigtige" sammenligning bør se på forskellen i risiko for én specifik person der vælger mellem bilen og motorcyklen. Alene det faktum at den overvejende del af motorcyklisterne er mænd og at mænd står for langt de fleste overtrædelser af færdselsloven underbygger postulatet om at motorcyklister er mere risikovillige.


1 kommentar: