Trafikken gennem kommunegrænsen og søsnittet (Kilde: Københavns Kommune) |
Hvis der er nogen der oplever et trængselsproblem i København, skyldes det ikke flere biler.Blandt andet nævnte Geertsen, at antallet af biler gennem "søsnittet" (dvs. der hvor vejene krydser søerne og havnen) faktisk er faldet i de seneste år.
Og det har Geertsen ret i. Tal fra Københavns Kommune viser at trafikken over søsnittet har været nogenlunde stabilt de sidste fire årtier, med et svagt fald de seneste år. Trafikken over kommunegrænsen er derimod steget kraftigt fra 1980'erne til i dag, hvor det dog har ligget stabilt de sidste 5 år.
Antal personbiler, transportarbejde samt trængselstid i København (Kilde: Københavns Kommune) |
Københavns Kommune skriver på sin hjemmeside at
I 2010 spildes dagligt ca. 110.000 timer i Hovedstadsområdet alene. Eksperter vurderer, at dette svarer til at samfundet hvert år mister 6-8 mia. kr.Der kan ikke herske nogen tvivl om hvorvidt der er trængsel i København eller ej. Det er der. Men om trængslen i København er et så alvorligt samfundsproblem at der skal gøres noget ved det, og om en trængsels/betalings-ring er den rette løsning må være en politisk beslutning.
Godt at få lidt fakta på bordet, for selv om trafikken måske er faldet, kan der jo stadigvæk være et trængselsproblem. Og i øvrigt er der vel ikke meget andet der skaber trængsel end netop bilerne, det er vel næppe cyklerne der skaber trængsel på vejen og at det skulle skyldes vejarbejder giver heller ikke meget mening.
SvarSlet